Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

Izdvojeno Ostalo

Usability tri BH hardware shop-a

Već kod naziva članka dolazimo do granica koristljivosti, jer je isto tako mogao da glasi “Koristljivost tri hardver šopa iz BiH”. Međutim naša ciljna publika će odmah primjetiti znatnu razliku, te će primjetiti da i kod majstora na blogu nisu baš usaglašeni like-ovi postova. 🙂 Međutim opasnost gađanja drugih iz staklene kuće ovdje ne postoji, jer su primjeri koje ćemo navesti toliko neočekivani loši. Naime, ovo nije neki planirani test, nego stiuacija koja mi se adhoc desila i svakako ne predstavlja neki opširni usability test ovih stranica, a pogotove ne svih hardware shop-ova iz BiH. Dugo već sam imao namjeru da kupim wireless router od TP-Linka i stalno sam malo više čitao, ali nikako da stignem kupiti. Tako sam jutros konačno odlučio da i to uradim, jer mi mjesecima stoji na TODO listi, a dodano me na to ponukao članak iz magazina Info gdje su pohvalili odnos cijene i kvaliteta TP Linkovog routera TL-WE842ND, koji je firma Uni-Expert stavila na raspolaganje. U istom broju, odmah na prvoj stranici se nalazi i ogromna Uni-Expert reklama pa sam odlučio da kupim kod njih, jer sam u krajišku memorije imao pohranjen podatak da oni čak imaju online shop. E pa imaju i nemaju …

Online shop Uni-Expert (www.ue.ba)

Bitno je naglasiti da sam također odlučio kupiti Blu-ray snimač LG BH10LS30 (koji je trenutno najstandardniji i mora biti na lageru iole ozbiljne firme) pa sam tako krenuo da kupim to online, jer nemam kad offline hodati. Tako odlazim na www.ue.ba (btw. po UTIC pravilniku nisu dozvoljene domene sa manje od tri slova, kako je ovo onda izuzetak?) i ugledam njihov online shop:

Uniexpert Homepage

Na prvu ruku liči na loše dizajnirani online shop, ali svakako na online shop. Traženi TP Link router sam brzo našao ne koristeći pretragu, tako da osnovu navigaciju možemo djelimično pohvaliti. Pitanje je kako će se korisnik snaći tražeći periferne uređaje, jer nije baš jasan i uočljiv link ka toj kategoriji. Nakon što sam našao proizvod, sada ga želim staviti u korpu i potrebno je upisati jediničnu mjeru i kliknuti na dugme “kupi”. Unošenje jedinične mjere je sasvim bespotrebno, predefinisana vrijednost može biti “1” pa da tako se skrati jedan korak, koji prosjećnom korisniku svakako nije logičan. A dugme se može zvati kupi, međutim to implicira da je kupovina gotova i postavlja se pitanje – šta ako želim još nešto kupiti? Ovo je taj opisani prizor:

Pošto kao napredni korisnik razumijem šta treba, idem dalje i kliknem na “kupi” i onda dobijem 404 error ili u drugom pokušaju samo stranicu sa headerom i sadržajem koji mi kaže daje PDV uračunat u cijenu, ali nigdje artikla, niti dugme “dalje” niti sadržaja korpe, ništa! Naravno, ovo je katastrofalna usability greška, jer ja ne mogu da završim svoju naruđbu. Jedina slamka za koju bi se sada mogao uhvatiti obični korisnik jeste telefon, ali pošto nije vidno istaknut pa čak ga nema ni na “kontakt” linku, padaju sve nade u vodu da će iko uspjeti nešto kupiti preko ovog shop-a. Blago razočaran vraćam se na web stranicu firme “Imtec” koja ima blizu mene filijalu, tako da u najgorem slučaju mogu prošetati do njih pa naručiti.

Online shop Imtec (www.imtec.ba)

Imtec ima također online shop koji se kao takav može odmah prepoznati, malo bolje dizajniran od Uniexperta, ali ništa posebno. Problemi sa dizajnom se javljaju na večim rezolucijama kao što je moja, tako da očigledno nije urađen responsive CSS. Iskreno, nisam se ni osudio testirati mobilne verzije svih ovih web shopova. Na Imtecovoj stranici nažalost nisam našao traženi router, jer ga očigledno nemaju nikako u ponudi, ali sam našao željeni blu-ray snimač. Pogledajte kako izgleda popis u kategoriji optički uređaji i pokušajte pogoditi gdje ja sada trebam kliknuti da bih vidio detaljni opis artikla ili gdje trebam kliknuti da kupim artikal?

Imtec shop

Naravno, prosjećni korisnik će ovdje prekrstiti ruke ili početi sebe kriviti kako ne zna ili će jednostavno pokušati kliknuti svugdje. U tom slučaju prvo će probati da klikne na naziv proizvoda, ali se neće ništa desiti, onda vjerovatno na dugme “promjeni u kartični pogled”, međutim i to mu ne pomaže, tako da možda pukom slučajnošću klikne šifru artikla i dobije opis artikla koji izgleda ovako:

Imtec web shop

Tačka 1 vam pokazuje gdje sam moram kliknuti da dobijem prozor sa artiklom. Tačka 2 pokazuje da je polje za stanje artikla prazno tj. prosjećni korisnik će prepostavljati da nemaju na lageru, čim je polje prazno, a i da ne pomisli to – ne postoji dugme “stavi u korpu”, tako da ne može u suštini ništa napraviti dok se ne registruje. Međutim link za registraciju se nigdje ne nudi, nego samo kako je naznačeno u tački 3 da se prijavi ili uloguje. Korištenje engleskih riječi je isto loša praksa, jer većina korisnika ne zna engleski. Ja kao napredni korisnik odustao sam ovdje, jer mi nije jasno imaju li na stanju ili ne, te se ne želim peglati oko toga pa ću nazvati lokalnu filijalu i provjeriti imaju li to na stanju te mogu li nabaviti također moj željeni router. Dok će prosjećni korisnik ovdje odustati, jer apsolutno ne zna kako će dalje.

Pošto ja teško odustajem kada krenem u ovakve pohode, odlučih se dati još jednom shopu šansu, a to je firma u kojoj godinama kupujem – Plus. Imali su uvijek kakav-takav online shop i nadao sam se da će imati oba artikla na stanju i da ću to moći završiti online.

Online shop Plus (www.plus.ba)

Plusov shop je od prezentiranih shopova najbolje dizajniran, ali daleko od idealnog rješenja. I on također ima velike probleme sa velikim rezolucijama. Iako imaju zaista obimnu ponudu, pogotovo od firme TP Link, ovaj put sam bio iznenađen kada sam konstatovao da nemaju željeni router u ponudi. Onda sam odlučio ipak provjeriti da li imaju željeni blu-ray snimač i nađoh ga:

Plus web shop

Nažalost nisu ga imali na stanju, ali su odlično to prikazali, a čak i dugme “kupite” je bilo deaktivirano što svakako otklanja svaku sumnju oko toga da li artikal imaju na stanju ili ne. Ovdje se mora priznati da je Plusu lakše napraviti ovaj feature zato što imaju samo jednu filijalu, dok Imtec ih ima oko 10, ako ne i više. Međutim pošto sada nemaju niti jedan artikal koji želim kupiti volio bih znati koji zamjenski blu-ray snimač imaju, međutim potkategorije u meniju su im zastarile pa tamo nailazimo na “FDD” i “ZIP drive”, a nigdje podjele na DVD i Blu-ray. Pošto nemam više vremena tražiti, odustajem skroz od online kupovine.

Prije nego što završim ovaj mini pregled, želim pohvaliti Plus za proces stavljanja u korpu, koji odlično funkcioniše. Slijedeći korak bi trebao biti unošenje adrese i inače se označava sa “dalje” ili “na korak 2”, a Plus dugme imenuje sa “dostava”. Nije idealno rješenje, jer možda neko hoće samo da rezerviše robu i da je pokupi direkt u filijali, što se meni lično više puta dešavalo, samo što sam to sa njima preko telefona riješio. Međutim nakon što se klikne na “dostava” dolazi opet razočaravajuća usability katastrofa. Ono što dobijete nije popis korpe, niti formular za unos adrese, nego objašnjenje šta je dostava i kako funkcioniše. Nema nikakvog linka ka nazad, niti do korpe, samo ka informacijama. Trik je u tome da ne treba kliknuti na veliko dugme “dostava”, nego na “detaljno” da bi se otkrio sadržaj korpe. Evo kako izgledaju ta dugmad i naknadno korpa:

Plus dugmad

Uočite pogrešno dimenzionirane, oboje i smještene dugmiće.

Plus korpa

U daljnem procesu Plus nudi ono što treba da nudi checking-out proces, osim što u prvom koraku nema mogućnosti da kao gost tj. neregistrovan user kupite nešto. To se pokazalo kao veći nedostatak u web shopovima i treba hitno popraviti, jer nema svako vremena da to uradi, a ima i onih koji svoje podatke ne žele ostavljati trećim licima. Odlično je što se desno pojavljuje prozor “pomoć” kada ste u korpi, pa možete u svako vrijeme poslati email ili nazvati, ako vam nešto nije jasno tokom kupovine.

Ostali BH hardware shopovi

Možemo sada samo govoriti o brand-awareness-u, jer nismo radili kompletni test tržišta. Jedini shop koji bi još bio vrijedan pažnje jeste od firme Genelec. Oni imaju neki prastari shop, koji očigledno ipak funkcioniše. Tu je još Kimtec, ali oni rade samo veleprodaju. Vjerovatno postoje i neke novije firme koje su se probile u zadnje vrijeme, ali meni nisu poznate tj. nisu mi imena ostala u glavi. Ono što je sigurno jeste da itekako ima mjesta za neki odličan hardware shop u BiH, a također ima mjesta i za portal koji će porediti cijene raznih shopova. Ovo drugo je već u pripremi pa očekujte uskoro i neku najavu na blogu.

Genelec

Stanje u Hrvatskoj

Dugo je u Hrvatskoj bilo kao u BiH, a onda su neki shopovi uložili ozbiljne novce u web shop i tako zasjenili velike igrače. To se jednom velikom igraču nije nikako dopalo, jer su zabilježili lošiju prodaju preko weba i odlučili se na izradu odličnog web shopa. Naravno, govorimo o HG spotu čiji web shop možete pronaći na www.hgshop.hr ! Od lansiranja njihovog shop-a do danas su drugi konkurenti uložili opet mnogo novca da ih koliko-toliko stignu, jer je HG ovim napravio unosan korak naprijed. A tu se pojavljuju i ozbiljni konkurenti sa mješovitom tehničkom robom. Možemo zaključiti da se u Hrvatskoj nekoliko firmi ozbiljno bavi svojim web shopom, jer su prepoznali potencijal i kapacitet koji leži na webu.

HG spot

SEO i Zapad

Bez puno premišljanja možemo reći da niti jedna poznata hardware-ska firma na Balkanu trenuto ne radi ozbiljno na optimizaciji za pretraživače. Međutim to ne čudi, jer vlasnici i teh. voditelji tome posvete tek pažnju kada urade usability i onda potroše mnogo novca na Adwords i uvide da to nije idealna strategija. U Njemačkoj SEO zapravo predstavlja temelj svakog ozbiljnog shop-a, a potom se usability radi tokom izrade dizajna i to više puta, dok se ne pronađe optimalna varijanta. Zašto odmah na početku? Jer je SEO jeftiniji ako se uradi tokom faze razvoja, nego kasnije popravljati. Posebnu pažnju treba posvetiti SEO kada se radi redizajn, jer ukoliko se ne uradi kako treba, može sav dotadašnji trud bukvalno da propane, a sa njim i steknuti nivo obrta novca.

Web shop

Rezime

Odnos testiranih hardware-skih firmi prema njihovim web stranicama je zaista loš. Žaliti se na malu prodaju preko interneta, a nuditi usability katastrofe, nikako ne ide zajedno. Moguće da neke firme sebe smatraju izuzetno bitnim ili misle da imaju određen monopol pa mogu sebi to dozvolit, jer “oni će svakako kupiti kod nas”. A moguća je čak varijanta “pa mi smo u BiH, što im je mrsko prošetati ili nazvati, pa nismo preko bijela svijeta”. Ono što dotične firme trebaju uraditi, jeste zaista se prevaspitati ko im to pravi njihove web shopove i sa druge strane – koliko oni ulažu u tako nešto. Naši susjedi su nam odlično demonstrirali kako se može tome ozbiljno pristupiti i kako to može itekako promjeniti godišnji bilans firme. Oni svjesni će ranije ustati pa pokupiti najveći kajmak …

Ukoliko vam treba pomoć oko usability-a ili SEO, obratite nam se slobodno, jer mi smo radili na usability-u mnogo većih firmi u Njemačkoj i zasigurno Vam možemo biti od koristi.

Comments (4)

  1. Todorovic
    April 19, 2012 Reply

    Da li imaš informacije kakvo je stanje u Srbiji?

    • Nedim Šabić
      April 19, 2012 Reply

      Nisam se susretao sa njima, osim Limunda koji i nije klasični shop.

  2. Elvis
    September 19, 2013 Reply

    Imtec shop je izmjenjen u cjelosti.
    Kada je u pitanju SEO, provjerite na gpmetrix ili nekom drugom online alatu.

    • Nedim Šabić
      September 24, 2013 Reply

      SEO se teško može pregledati jednim alatom, a svakako da ćemo ponovo svratiti kod vas u shop.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *